עמוד הבית
תינוקות ופעוטות
ילדי הגן
בית ספר יסודי
נוער ומתבגרים
מבוגרים
הכשרת מדריכים
השתלמויות מורים
גלריית תמונות
צוות מדריכים
מומחים מלווים
מדיה ועיתונות
לינקים
לינקים
שיטת הלימוד
הערך המוסף של למידת מיומנות השחייה בגיל הצעיר שלפני כיתה א'

מאת: ענת פרקש חייטוב M.A. \\ מומחית להוראת השחייה

מעל עשרים שנה, שבהן אני עוסקת בהנחיית הורים ומורים לשחייה, חוזרת על עצמה שאלת השאלות – אז מתי כדאי להתחיל?
התשובה מורכבת ועל מנת לעשות החלטה מושכלת, כדאי להבין את המטרה בכל גיל.

בגיל הינקות הפעילות במים תתרום להתפתחות סנסומוטורית (גופנית חושית), להעמקת הקשר בין ההורה לילד ולאינטראקציה חברתית דרך הפעילות הקבוצתית.
אין קשר בין שחייה בסגנון מובנה לבין הפעילות במים בגיל זה, אלא אם כן ממשיכים אותה ברציפות עד לגיל שלוש-ארבע.

בגיל שלוש-ארבע המטרה היא ללמד הרגלי מים נכונים שמהווים את הבסיס ללימוד הסגנון המובנה – אותו סגנון בעל רצף התנועות הקבוע המלווה בנשימה בכל מחזור תנועתי. תוך כדי הנ"ל מתחזקות המערכות הגופניות, מערכת הנשימה והביטחון העצמי של הילד הצעיר.
ישנם ילדים שבגיל שלוש-ארבע כבר מגיעים לעצמאות מלאה זאת אומרת מתקדמים במים לאורך בריכה שלמה רובם עדיין לא בסגנון מובנה.

מגיל חמש לערך נמצאים רוב הילדים במצב שמבחינת הבשלות הקוגניטיבית והמוטורית שלהם, מסוגלים לרכוש את הסגנון המובנה. הסגנון המובנה מתאפיין ברצף תנועתי ברור וקבוע שהילד יוכל להשתמש בו עד גיל מאה ועשרים! בסגנון החזה למשל, הרצף מורכב מחץ, בועות, ידיים + נשימה, רגליים, חץ.

בגיל חמש-שש ייקח לילד יותר זמן לרכוש את המיומנות מאשר בגיל כיתה א', אך יש סיבות טובות מאוד להשקיע בתהליך דווקא לפני גיל בית הספר, שכן הוא מהווה הזדמנות הכנה נהדרת לכניסה לבית הספר.

קורס השחייה מהווה נקודת ציון חשובה ואפילו דרמטית בחייו של ילד צעיר.
יש להבין שברוב המקרים זוהי הפעם הראשונה בחייו בה הוא נדרש לתהליך מובנה של למידה שאמורה להביא לתוצאה מדידה – "לדעת לשחות", לא עוד באמצעות משחק והפעלה כמו בגן, אלא ממש ללמוד ולהראות תוצאה בתום תהליך קצר יחסית של מספר שבועות.

הילד הצעיר שנכנס לשיעור השחייה הראשון צריך להיפרד מהוריו ולהיות נתון לסמכותו של מורה בסביבה שבהרבה מקרים לא מוכרת לו ולעיתים אפילו מהווה גורם מאיים – המים.

במסגרת הקורס נלמדים חוקים וכללים שיאפשרו הקשבה, ריכוז ולמידה.
כמו כן ילמדו כללי התנהגות בין המורה לתלמיד ובין התלמידים לבין עצמם . נקודה חשובה נוספת היא מידת יכולתם של ילדי "דור המילניום השלישי" להתגבר על קשיים. לימוד מיומנות השחייה מאפשר התמודדות עם קשיים גופניים ורגשיים, וכשנעשה באווירה מקצועית ותומכת מלמד ילדים את החשוב מכל – להתמודד עם קושי ולהצליח.
כפי שאתם מבינים המיומנויות הנ"ל שעדיין לא נגעו בתכנים של השחייה עצמה מאוד חשובות ליצירת אווירת למידה נאותה ומהוות את אותן המיומנויות שהילד יזדקק להן במעבר לבית הספר.
מאוד חשוב אם כן לבחור בית ספר לשחייה שבו ניתנת חשיבות לאווירת למידה ראויה.

ככל שהילדים צעירים יותר הם יזדקקו לתשומת לב גדולה יותר מצד המורה ולכן קבוצות הלמידה בגיל שלפני כיתה א' צריכות להיות קטנות והומוגניות בין 1-4 ילדים בשיעור. ככל שילד מתקשה יותר מבחינת פחד ממים, הפרעת קשב, בעיה מוטורית, בעיה התנהגותית וריכוז – היחס צריך להיות אישי יותר.

מיומנות השחייה בסגנון מובנה ויעיל שניתן להשתמש בו לכל אורך החיים היא מורכבת למדי. אך אם לא נלמד סגנון יעיל המלווה בנשימה נכונה לא יוכל הילד להשתמש בה מעבר להישרדות במים.

מטרת העל צריכה להיות שחייה יעילה לשיפור איכות החיים – לכל החיים. אדם השוחה מרחק קצר ומיד מתעייף בשל תנועות לא יעילות ולא מתוזמנות בשל נשימה לא נכונה, לא ינצל את הערך המוסף החשוב ביותר – שיפור כושר גופני ואיכות החיים.

לסיכום
היתרונות הברורים בלימוד השחייה בגילאים הצעירים:
  1. העצמת הביטחון העצמי בעצם הפרידה מההורה והכניסה לתהליך של למידת מיומנות.
  2. לימוד כללים וטכניקות להעצמת הקשב האישי לצורך למידה.
  3. לימוד כללי התנהגות בקבוצת ילדים הכוללים הקשבה, אי הפרעה ועזרה הדדית.
  4. שיפור הקואורדינציה והקשב (התיאום בין חלקי הגוף השונים). הקשב הנדרש לצורך לימוד מיומנות השחייה הוא מורכב ודורש קשב קוגניטיבי (מחשבתי) בשילוב עם קשב מוטורי (גופני) על כל חלקי הגוף בשילוב עם התמצאות במרחב.
    ילד שילמד לשלוט בגופו דרך המחשבה ישיג יתרון יחסי בכל מיומנות שילמד בעתיד.
  5. שיפור היציבה והכושר הגופני. בעידן המחשב והמשחקים האלקטרוניים, ילדינו לא פעילים מספיק מבחינה גופנית.
    משנה לשנה אנו מאתרים יותר מקרים של חולשה גופנית והשמנה, שהיא היום מחלת הילדים הנפוצה בעולם.
    השחייה מחזקת את כל קבוצות השרירים ובעיקר את שרירי היציבה והנשימה ומהווה את הפעילות הגופנית המקיפה, הבריאה ונטולת הסיכונים לאורך מעגל החיים.
חפשו מסגרת למידה נאותה הנותנת כבוד לתהליך החינוכי דידקטי הנותנת התייחסות לשונות בין התלמידים והמהווה כר פורה להתפתחות והתגברות על קשיים וצמחיה.


ענת פרקש חייטוב בעלת ניסיון של מעל 25 שנים בהוראת השחייה במסגרות שונות, בעלת תואר שני M.A. במדעי הספורט והחינוך הגופני, מאוניברסיטת דנוור שבקולורדו, מייסדת יחד עם בן זוגה דניאל את בית הספר למצויינות בשחייה, מנחה מורים לחינוך גופני ושחייה במכללת וינגייט, אלופת ישראל והמכבייה לשעבר בשחייה.
מגדלת שני ילדים: שי, הסובל משיתוק מוחין מלידה – כתוצאה מפגות, שחקן פעיל בליגה לילדים בכדורסל (למרות מגבלתו), יונתן אלוף ושיאן ישראל בשחייה.